Peralatan tangan mekanikal automotif

Penyelenggaraan Peralatan tangan




Memiliki bengkel pembaikan automotif, pasti akan mempunyai banyak alat dan peralatan. Keperluan penjagaan peralatan tangan dalam keadaan baik dan selamat sangat di perlukan untuk mengelak kerosakan serta menigkatkan jangka hayat peralatan dan peninggatan kos dengan penyelenggaraan yang betul ia dapat mengelakan terjadinya perkara perkara tersebut.
mengunakan alat dan peralatan berkarat, berpecah dan retak boleh menjadi berbahaya, terutamanya apabila bekerja dengan mesin yang kompleks seperti gearbox dan reduction gear . Dengan melakukan rutin penyelenggaraan yang tetap, bahaya ini dapat dicegah untuk meningkatkan produktiviti, mengelak pembaziran masa, dan memberikan hasil maksimum.



Alatan tangan

          i.   Alatan tangan
               Alat seperti tukul, wrenches, pemutar skru, dan soket jek biasanya digunakan oleh mekanik di kedai automotif. Alat ini kuat, tetapi mereka masih terdedah kepada karat dan kerosakan yang disebabkan oleh pendedahan dan penggunaan

            Berikut adalah beberapa tip untuk menjaga alat tangan :

Ø  Selepas menggunakan peralatan dan sebelum mengembalikannya ke storan masing-masing, pastikan membersihkannya dengan betul. Lap gris dan serpihan sebelum menyimpan. Juga ambil kesempatan ini untuk memeriksa apa-apa kecacatan atau kerosakan pada peralatan -cari serpihan pada pegangan, bahagian logam pecah atau retak, dan tanda-tanda karat dan kakisan. Peralatan yang rosak perlu diganti atau dibaiki secepat mungkin.

Ø  Pahat, tukul, atau alat lain yang digunakan untuk memukul boleh menjadi sangat berbahaya jika ia tidak dikekalkan dengan betul, kerana alat-alat tangan jenis ini digunakan untuk memukul berulang, yang menyebabkan permukaan kepala logam tersebar dan serpihan keluar untuk membentuk rabung atau bibir di tepi. Jika alat tersebut digunakan secara berterusan, bibir logam akan terus haus, berkerut, atau retak sehingga pecah

Kerosakan kepala logam dari alatan tukul boleh menjadi sangat berbahaya yang boleh menyakiti sesiapa sahaja. Untuk mengelakkan bahaya keluarkan sebarang tepi logam dengan menggunakan grinder.. Sentiasa ingat untuk tidak menggunakan alat yang rosak,kerana ia boleh mengakibatkan kemalangan orang lain dan diri sendiri
              
Gunakan minyak untuk melincirkan dan membersihkan alat pada bahagian logam yang terdedah, terutamanya yang mempunyai bahagian laras. sapukan peralatan dengan minyak,dan gunakan kain untuk mengelap minyak yang berlebihan sebelum menyimpan.Amalan ini juga boleh membantu mencegah karat dan kakisan pada peralatan Simpan alat tangan di kawasan penyimpanan yang betul seperti bekas simpanan,kotak peralatan, dan unit rak untuk memastikan ia dilindungi daripada pendedahan kepada perubahan suhu dan kelembapan yang menyebabkan karat.Sentiasa bersih dan simpan alat selepas digunaka Penyelenggaraan peralataan juga harus mempunyai jadual kerja yang ditetapkan untuk kerja pemeriksaan dan tugas-tugas penyelenggaraan. Gunakan pelapik plastik atau akhbar untuk melindungi dari kebocoran minyak dan untuk memudahkan pembersihan.
           
                  
   ALAT KUASA

Alat kuasa seperti angle grinders, cordless drills, dan impact wrenches memerlukan lebih banyak tugas penyelenggaraan daripada alat tangan. Bahagian elektrik dan mekanik alat yang paling kuasa terdedah kepada kerosakan yang disebabkan oleh serpihan, habuk, dan penyelenggaraan keseluruhan yang buruk. Berikut adalah beberapa tip untuk dipertimbangkan untuk penyelenggaraan alat kuasa:

Debu dan debu boleh menyebabkan kerosakan pada alat kuasa jika dibiarkan tanpa penyelenggaraan. Sentiasa periksa alat kuasa dan bersihkannya selepas digunakan. juga harus membersihkan secara teratur dengan menggunakan kain lembap dan swab kapas untuk kawasan yang sukar dibersihkan seperti intakes dan exhaust.
Di samping itu, boleh menggunakan udara termampat untuk meniup ke dalam celah dan ventilasi untuk menghilangkan habuk dan kotoran dari dalam alat. Untuk alat kuasa yang menggunakan penapis udara,harus menggantikannya seperti yang diarahkan oleh pengilang.

Sentiasa periksa alat kuasa untuk tanda-tanda haus dan lusuh, terutama pada kord kuasa. Jika melihat wayar yang terdedah prongs longgar atau bengkok, atau penebat, maka harus segera diganti atau dibaiki oleh seorang profesional. Kord kuasa yang pecah berpotensi berbahaya kerana ia boleh menyebabkan kecederaan dan kebakaran kejutan elektrik .
Untuk prestasi yang optimum, sentiasa dilincirkan bahagian yang bergerak. Pelinciran yang betul memastikan alat kuasa berjalan lancar untuk waktu yang lebih lama dan juga akan mengurangkan risiko karat di dalam alat.


Walaupun kebanyakan minyak mesin boleh melakukan pekerjaan itu, sebaiknya untuk merujuk kepada manual produk sama ada pengilang mengesyorkan jenis minyak pelincir tertentu.
Alat kuasa tanpa wayar mudah alih dan mudah digunakan. Untuk memastikan alat berjalan dengan berkesan dan cekap, mengekalkan bateri adalah penting. Bateri perlu dicas sepenuhnya sebelum digunakan dan sepenuhnya dilepaskan sekurang-kurangnya sekali sebulan. Jangan menyimpan bateri tambahan yang tidak digunakan; cuba untuk menukar bateri sekurang-kurangnya seminggu sekali.
Selain itu, bersihkan perkakas alat anda dengan menggunakan swab alkohol dan kapas. Simpan bateri yang tidak digunakan di tempat yang bersih dan kering dari cahaya matahari langsung.

Lindungi alat kuasa dari kelembapan, habuk, dan elemen lain dengan menyimpannya dengan sewajarnya selepas digunakan. Jika boleh, simpannya di dalam peti asal atau di dalam peti alat dan laci simpanan di dalam bilik kawalan iklim. Menjaga teratur juga boleh membantu dengan cepat mencari apa-apa alat yang perlukan.
.

No comments: